Ini kisah Siti Noor Aishah, dituduh teroris dinafikan hak membela diri di bawah Sosma

Dari jauh aku lihat dia mengesat air mata. Bukan kerana bebanan yang menimpa, tapi rasa malu kerana terpaksa menyusahkan orang lain.

“Terima kasih banyak. Mak Cik tak ada duit nak bagi, makcik malu dengan kamu. Semoga tuhan balas jasa kamu”.

Mundar-mandir dia berjalan pergi menuju ke dalam bas. Waktu itu aku lihat dia mengesat air mata, walau sebenarnya dia cuba sembunyikan dengan berselindung di celah-celah kereta.

Pak Cik Atam terus menunggu di tepi kereta aku. Ingin dihulurnya duit, sedang aku tahu, orang tua ini, seorang OKU, yang hanya menyara hidup anak isteri hasil wang RM300 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, serta wang pencen SOCSO sebanyak RM600, tak punya duit untuk diberikan. Aku menolak bukan kerana aku berduit, tapi tak tergamak seorang manusia yang waras mengambilnya.

“Terima kasih banyaklah encik. Pak Cik tak tahu dah nak mengadu dekat siapa. Di KL ni kami sekeluarga tak ada siapa-siapa nak mengadu”

Pakcik Atam Jusof, dan isterinya, Makcik Saadiah Ibrahim adalah ibu dan ayah kepada Siti Noor Aishah, seorang bekas pelajar Universiti Malaya, yang dituduh dibawah SOSMA kerana kononnya memiliki 12 buah buku yang diharamkan.

Mereka ini aku hantar ke Stesen Bas Sementara Shah Alam, untuk pulang ke rumah mereka di Dungun, Terengganu. Siang tadi, baru sahaja anak mereka ditahan semula dibawah SOSMA, dan dihantar ke Penjara Kajang.

Tak dapat aku bayangkan, jika 2 orang tua itu adalah ibu dan bapa aku. Aku tak tahu sialan apa yang merasuk dalam diri orang yang sanggup mendera mereka sekeluarga.

Siti Noor Aishah pelajar pintar. Menyambung ijazah di KUIN, kerana bahasa Arab diguna sebagai bahasa pengantar, walau sebenarnya menerima beberapa tawaran dari universiti lain. Beliau kemudiannya menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam jurusan Usuluddin (Akidah) di Universiti Malaya.
Suka membaca, malah sewaktu berjumpa dengannya, kami sempat bertanya apa harapan jika dibebaskan kelak. Jawabnya; “Saya harap minat saya untuk membaca tak dihalang”.

Aku sempat ke rumah mereka beberapa minggu yang lepas. Rumah itu cuma ada satu bilik, dan bilik itu pun tak berpintu, cuma ditutup dengan langsir.

Aishah tak pernah keluar dari rumah, sejak dikenakan sekatan rumah, dan dipakaikan Alat Peranti Eletronik (EMD), selepas ditahan kali kedua dibawah Akta Pencegahan Jenayah (POCA). Sekatan ini dikenakan kepadanya selama 2 tahun.

Ketika kami datang itulah baru dia keluar. Kata ibunya, wajah Aishah sedikit ceria.

Aishah merupakan anak sulung dari 5 orang adik beradik. 3 orang adiknya, masing-masing baru menamatkan pengajian di peringkat sijil dan diploma, bekerja kilang di Senawang, Shah Alam dan Kerteh. Seorang lagi masih menuntut di Institut Latihan Perindustrian.

Dalam semua, Aishahlah menjadi harapan keluarga, kerana diberi kesempatan untuk belajar lebih tinggi.

Aishah ditahan

22 Mac 2016, jam 12.25 tengah hari, sepasukan polis Bahagian Counter-Terrorism, Cawangan Khas, Bukit Aman, lengkap bersenjata berat M-16, menyerbu kediaman Siti Noor Aishah di Dungun, Terengganu.

Aishah yang sedang tidur di bilik, dibawa masuk ke dalam kereta polis dalam keadaan terpinga-pinga. 25 buah buku, termasuk telefon bimbit dirampas oleh polis.

“Masuk je dalam kereta polis, diorang dah mula soal siasat. Polis tanya saya, mana bendera? Mana bom?” Kata Aishah.

Aishah kemudiannya dibawa ke IPD Dungun, sebelum dihantar ke pusat tahanan yang dirahsiakan lokasinya selama 28 hari. Bilik tahanan itu sempit, tidak bertilam dan bantal, lampu dibuka 24 jam sehari. Setiap hari, Aishah akan disoal siasat selama 12 jam. Itulah rutin yang dijalani sepanjang 28 hari.

“Mereka tak pukul saya, tapi kalau jawapan yang saya beri tidak memuaskan mereka, mereka ‘cuma’ suruh saya ketuk ketampi, jalan itik dan berdiri separuh duduk”

“Sepanjang 28 hari itu saya beberapa kali mohon kepada polis, supaya menghubungi ayah saya, dan minta dilantik seorang peguam untuk mewakili saya. Polis jawab kami dah beberapa kali maklum pada ayah kamu, tapi tiada jawapan”

Realitinya polis tidak memaklumkan pada ayah Siti Noor Aishah. Malah apabila ayahnya melantik peguam, polis memarahi ayah beliau. Mereka minta Pakcik Atam untuk tidak melantik peguam mewakili Aishah.

Bangsat apa ni!

Atas dasar ingin memudahkan kerja, kau layan mereka macam sampah. Ayah mana yang akan biar anaknya meringkuk dalam penjara tanpa pembelaan?

Kalau sekalipun Aishah bersalah, kenapa kau hukum keluarga mereka? Demi duit? Demi pangkat? Bangsat!

Tamat tempoh reman 28 hari, Aishah di bawa ke Mahkamah Majistret Kemaman, pada 19 April 2016, dan dituduh dibawah Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan kerana dikatakan memiliki buku-buku berunsur keganasan yang berkaitan dengan kumpulan pengganas.

Aishah ditahan di Penjara Pengkalan Chepa selama lebih dari sebulan, kemudian dipindahkan ke Penjara Kajang selama hampir 5 bulan. Sepanjang perbicaraan berlangsung, Aishah tidak dibenarkan untuk diikat jamin. Itu adalah prosedur di bawah SOSMA.

29 September 2016, Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Mohamad Sharif Abu Samah, memerintahkan supaya Siti Noor Aishah dibebaskan. Hal ini kerana pihak pendakwaan gagal membuktikan bahawa buku-buku yang dimiliki oleh Siti Noor Aishah itu telah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri. Malah buku-buku tersebut masih tidak diharamkan sehingga hari ini!

“Apalah ertinya pemilikan buku-buku tersebut yang dikatakan mempunyai kaitan dan unsur-unsur pengganas menjadi suatu kesalahan keatas sesiapa yang memiliki buku-buku tersebut, walhal pihak Kementerian Dalam Negeri gagal menjalankan fungsi sebenarnya untuk mengharamkan dan seterusnya menghapuskan buku-buku tersebut.” 29 September 2016, Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Mohamad Shariff Abu Samah.

Berikut adalah senarai buku-buku tersebut:

Visi Politik Gerakan Jihad
Penulis: Hazim Al-Madani & Abu Mush’ab As-Suri
Penterjemah: Luqman Hakim
Penerbit: Jazera

Generasi Kedua Al-Qaedah: Apa dan siapa Zarqawi, apa rencana mereka ke depan
Penulis: Fuad Hussein
Penterjemah: Ahmad Syakrikin
Penerbit: Jazera

Akankan Sejarah Terulang
Penulis: Dr.Muhammad Al-Abdah
Penterjemah: Abas Mansur Tamam
Penerbit: Jazera

Deklarasi Daulah Islam Iraq
Penulis: Dewan Syariah Daulah Islam Iraq
Penterjemah: Abu Hafsh As-Sayyar & Abu Musa Ath-Thayyar
Penerbit: Islamika

Merentas Jalan Jihad Fisabillah
Penulis: Shaikh Abdul Qadir Abdul Aziz
Penterjemah: Hassan As-Sayyari
Penerbit: Pustaka Al Alaq

Misteri Pasukan Panji Hitam
Penulis: Muhammad Abu Fatiha Al-Adani
Penterjemah: H.Muhammad Harun Zein
Penerbit: Jasmin Publication

Turki Negara Dua Wajah
Penulis: Abdullah Azam
Penterjemah: Abdurrahman
Penerbit: Al Alaq

Masterplan 2020: Strategi Al-Qaeda Menjebak Amerika
Penulis: Fahmi Suwaidi
Penerbit: Jazera

Dari Usama Kepada Para Aktivis
Penulis: Syaikh Usamah Bin Ladin dan Syaikh Yusuf Al_Uyairi
Penterjemah: Umar Burhanuddin, Abu Hafs As Sayyar & Syahida Man
Penerbit: Kafayeh

Dari Rahim Ikhwanul Muslimin Ke Pangkuan Al-Qaeda
Penulis: Ayman Az-Zawahiri
Penterjemah: Umar Burhanuddin
Penerbit: Kafayeh

Ketika Maslahat Dipertuhankan dan menjadi Taghut Model Baru
Penulis: Abu Muhammad Ashim Al Maqdisiy
Penterjemah: Abu Sulaiman Aman Abdurrahman
Penerbit: Tiada

Seri Materi Tauhid for the greatest happiness
Penulis: Tiada
Penterjemah: Abu Sulaiman Aman Abdurrahman
Penerbit: Tiada

Mengikut kata ibu Siti Noor Aishah, Datuk Mohamad Shariff secara tegas mengarahkan supaya Siti Noor Aishah dibebaskan dan tidak ditahan semula.

“Kamu nak tahan dia semula ke? Kamu bebaskan dia segera”, kata Pesuruhjaya Kehakiman, kepada pendakwaraya, menurut kata ibu Siti Noor Aishah.

Namun keluar dari mahkamah, Siti Noor Aishah ditahan semula dibawah Akta Pencegahan Jenayah (POCA). Aku tak tahu apa yang berada dalam fikiran mereka. Kali ini, Aishah dituduh mengimport bendera ISIS ke dalam Malaysia. Tapi buktinya? TIADA.

Lebih dari sebulan ditahan didalam solitary confinement di bawah POCA, AISHAH diarahkan untuk dikenakan tahanan rumah selama 2 tahun, dan dipakaikan alat peranti pemantauan eletronik (EMD). 2 tahun ini, setiap minggu, Aishah perlu melaporkan diri ke IPD Dungun. Aishah tidak boleh keluar dari kawasan sekatan. Ada peluang pekerjaaan untuk Aishah? TIDAK ADA.

Kami sempat ke rumahnya di Dungun, menemubual Aishah sambil makan petang bersama keluarga. Aishah sedikit ceria.

Keluarga kini berhutang ribuan ringgit, untuk kegunaan kes Aishah. Orang kampung, setiap kali akan bertanya perihal Aishah.

“Pakcik dah tak tahu nak jawab apa pada orang kampung. Pakcik sekarang bawa keratan akhbar ke mana-mana, setiap kali orang kampung tanya, pak cik tunjuk keratan akhbar ini.”

27 Mac 2017, mahkamah rayuan meluluskan rayuan pendakwaraya untuk kes Siti Noor Aishah dibawah SOSMA. Keluarga tak tahu langsung, yang Aishah akan ditahan semula pada hari itu. Tidak ada permohonan tahanan dibuat kepada Aishah didalam mahkamah.

Selesai perbicaraan, keluarga membawa Aishah keluar makan di restoran. Peguam pula sudah dalam perjalanan pulang ke Terengganu. Namun ketika itulah baru ayah Aishah dihubungi Pegawai Penyiasat, supaya membawa semula Aishah ke mahkamah.

Aishah ditahan semula

Rupanya Aishah akan ditahan semula. Pak Cik Atam, seorang OKU, tak dapat berfikir lurus. Aku dihubungi, memaklumkan penahanan semula kes. Pagi itu aku tak sempat ke Mahkamah Rayuan di Putrajaya, kerana terpaksa bergegas ke Mahkamah Tinggi Shah Alam, untuk satu lagi kes, melibatkan kanak-kanak Rohingya berusia 15 tahun yang dipenjara sejak Disember tahun lalu.

Petang itu, aku bawa keluarga ke SUHAKAM untuk aduan. Perkara paling dirisaukan ialah kedudukan Aishah. Di mana dia berada sekarang?

SUHAKAM menghubungi Pegawai Penyiasat untuk bertanyakan lokasi Aishah. Yang diterima hanyalah persoalan lain.

“Aishah ditahan siapa? Polis atau Mahkamah?” Soal Pegawai Penyiasat pula kepada pegawai SUHAKAM.

Seperti bola kamu buat keluarga ini. Tendang ke sana ke mari. Kamu hukum Aishah, kamu hukum keluarga.

Kini Aishah ditahan di Penjara Kajang, sehinggalah perbicaraan selesai. Kalau menang sekali lagi pun, pendakwaraya boleh membuat rayuan sekali lagi, dan Aishah akan ditahan lagi. Inilah SOSMA, inilah tahan tanpa bicara.

Yang ditahan, kebanyakannya orang-orang miskin. Diseksa terus mereka. Keluarga mereka turut sama diseksa. Sampai bila? Kalau mereka bersalah, bicaralah dengan adil. Setiap orang ada hak untuk dibicarakan secara adil bukan? Bukan kita yang perlu jatuhkan hukuman.

Hari ini keluarga mereka, hari esok, mungkin kita pula…..

>> Komentar bebas, Penyelaras SUARAM, serta merupakan jurucakap Gerakan Anak Muda DEMI MALAYSIA, Amir Abd Hadi I 6 April 2017

About The Author

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *